Liten kurs i Ivarspråket:

Liten kurs i Ivarspråket:
Jag frågade Ivar vad han ätit hos dagmamman igår. "Köttbullar och korv" svarade han. Konstig lunch tänkte jag, men Ivar verkade tycka det var det mest naturliga.. Så kom jag på det! Han åt köttbullar till lunch på måndagen och korv till lunch igår. Såklart! Ibland blir det lite tokigt med språket. Språkkrockar. Ivar använder de ord han har i sitt förråd, men ibland räcker det inte riktigt. Och eftersom hans tidsuppfattning är en helt annan än min så tänker ju inte han att det var olika dagar han åt köttbullar och korv. Jag är så glad att jag har en Ivar som påminner mig att jag inte behöver tänka så inrutat som jag gör.
Om Ivar inte har ett ord i sitt förråd så tar han ett liknande ord så länge. Då kan det låta så här: "mina fötter luktar fotboll!" (de luktade fotsvett...)
Häromdan fick Ivar syn på den hemliga godisskålen som står uppe på bokhyllan och som bara vuxna får äta ur. Han sa till Robin att han ville ha godis och Robin förklarade att när han blir större ska få smaka men inte nu. Ivar satte sig på golvet och väntade typ 2 minuter. Robin gick ut. Sen kom han till mig och sa "jag är stor nu. NU får jag smaka godis!" Han var överlycklig över att väntat och blivit större och att han nu skulle få smaka... Så skulle jag försöka förklara att Robin pratade om år och Ivar minuter.. Ivar började gråta och tyckte nog jag var hemskt elak. Han hade ju blivit större och pappa hade ju sagt att han skulle få smaka då. Det måste vara svårt att leva i en värld där tiden är uppdelad i år och minuter och dagar och själv tänka... Ja, hur nu Ivar tänker om tid. Han tänker nog inte på tiden alls. Allting bara är just nu.
Det är så himla roligt och intressant att följa Ivars språk. En del har lite svårt att förstå honom ibland.. För det mesta pratar han tydligt tycker jag. Men en del ord är ju en del av hans eget språk och det kan ju vara svårt att förstå. Men en grej som hjälper att veta är att han ibland förkortar ord. Han säger sista delen av ordet. Det kan tex låta så här: "mamma är en fant, pappa är en raff". Alltså en elefant och en giraff!
Och det med rumpor och bajs! Ivar tänker ju en del på det. Så igår var det som om han kommit på något riktigt smart. Då kom han och berättade för mig och Robin att: "Ivar har en liten nopp, pappa har en stor nopp, mamma har en rumpa hon kissar med!" Han är så smart min unge! :)

Kommentarer
Postat av: Robert

Shit vad roligt det är att läsa om Ivars utveckling här! Mer, mer, mer! ;P

2006-10-05 @ 14:36:59
Postat av: Sofia

Åh, vad roligt att det är nån mer än jag som tycker det är skoj! :) Japp, det kommer mer!

Postat av: Malin

Hej Sofia!
Oj, vilken söt unge du har! Det är så att man vill ha en egen liten kis.. Nästan i alla fall ;)
Lycka till.

2006-10-09 @ 18:26:20
URL: http://partaj.blogg.se
Postat av: Lisa

Så kul med massa nya spännande bloggar hela tiden, men jag fattar inte när man ska hinna läsa alla man vill ha koll på. Det är verkligen underbart med andra perspektiv än det "vanliga vuxna". Och han har ju så rätt, han var ju större!

2006-10-13 @ 13:12:27
URL: http://www.lisaskiold.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback