Jag tror inte på Jesus.

Jag har ju inte bloggat på länge. Lika bra jag fortsätter! Jag kan ju slå in paket och sånt sen..

Det blir tredje året nu som vi firar jul hos Robins mamma. Jag saknar min familj nu. Jag har inte varit hos dem sen i juni! Det kommer vara en helt ny stor Ivar de får träffa i januari.
Jag råkade säga att jag inte står ut att vara hos Robins mamma i en hel vecka när Björn och Josephine var här. Ibland säger jag sånna dumma saker.. Stackras Robin. Jag tycker om hans familj. Jag har bara svårt att känna mig hemma och passa in... När Ivar var bebis och jag ammade var det en annan grej. Då behövde han mig och jag var aldrig ensam. Usch vad dumt det här låter... Men nu är han så stor. Och det är ju bra. Men det blir en annan grej. Han kommer leka med fastrarna och farbror och knappt märka om jag är där. Och de kommer dricka vin till maten och jag kommer ha en orosklump i magen! Jag antar att Robins familj inte känner mig. Och det är lite konstigt att fira jul med sånna som inte riktigt vet vem Sofia är.
Det finns många bra grejer med att fira jul i Blekinge också! Det bästa är ju att slippa min familj. Jag måste påminna mig om det nu när jag längtar efter dem. För det är så gott som omöjligt att fira jul utan att det händer något. Någon gammal konflikt som kommer upp.. Eller någon som blir för full. Det hör ju till och det slipper jag nu. Sen är det väldigt lugnt och inte alls stressigt att fira jul hos Robins mamma. Inga måsten eller krav. De kan till och med vänta med julklapparna till juldagen om de känner för det. Inga traditioner som måste hållas, väldigt skönt tycker jag. Och en till grej som är ett stort plus är att det är väldigt oreligiöst! Robins familj är ovanligt oreligiös. Mina föräldrar tror inte på Gud men vi har ju ändå haft en julkrubba hemma och sånt, ni vet..
Jag vill inte fira kristna högtider eftersom det känns så falskt. Och då blir det ju svårt med julen. Jag har faktiskt inte kommit på hur jag vill fira okristen jul än... Men jag jobbar på det.
Appropå kristen jul och det! Det hände en sån skum grej. Dagmammorna och barnen har en tradition att de besöker kyrkan i Mölnlycke i december. En av de första grejerna jag och Robin "bestämde" när det gäller vår uppfostran av Ivar är att han ska få välja sin egen religion om han vill ha nån och att han inte skulle bli döpt eller något sånt. Och man kan ju såklart gå till kyrkan även om man inte är kristen.. Men sen stod det "adventsgudtjänst" på månadsbladet som alla föräldrar får hem. Gudtjänst låter i mina öron som nåt kristna går på. Jag frågade våran dagmamma vad de gör med barn som inte är kristna och som föräldrarna inte vill ska gå på gudtjänst. (Jag tänkte på muslimska barn mest..) Och våran dagmamma blev alldeles ställd. Hon frågade om jag tänkte på Jehovas vittnen. Muslimer har de aldrig haft bland barnen. Det är ju en sånt typiskt Svenssonområde vi bor i.. Typ inga invandrare alls. Men ändå. Hon måste väl ha träffat en muslim någon gång? Det blev lite kulturkrock och hon verkade ha svårt att förstå varför jag frågade. Det kändes jättekonstigt. Det finns ju många som är så där svenskt halvkristna.. Men det känns ändå konstigt att mitt barn lever i den världen. Det är en värld jag inte känner mig hemma i. Ni vet: Mamma, pappa, barn i fin villa. Man dricker "lagom". Man klär flickor i rosa och pojkar i blått.
Det verkar ju omöjligt att undvika att min barn uppfostras att passa in könsnormen, religionnormen och alla andra jävla normer. Någon gång kommer han säkert få höra att man ska dricka, men inte bli alkoholist också! Tur att jag är så jävla PK och bra! :) Så att Ivar får en annan bild också. Nu ska jag lära Ivar allt om de andra stora religionerna. För hur ska han kunna välja när han bara får höra om Jesus? Jag ska fråga P och Salam om vi får hänga på någon gång och fira något muslimskt. Någon som känner någon jude? Så kan vi besöka det där tibetanska templet i Stockholm. Jag har förresten köpt en bok till Ivar i julklapp som handlar om en tibetansk pojke som räddar ett skadat djur och så står det lite om hur en buddist handlar rätt och sånt.. :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Visste du att på 1800-talet var rosa och rött en killfärg för de var starka och synliga medan blått var en flickfärg, gärna ljusblått, för att det var skirt, vackert och lugnt och stillsamt?
Det är lite skoj! Fick vet adet häromdan :)

God Jul och Gott nytt år!

Björn tar med sig era julklappar imorrn till bilen!

Kram Josephine

2006-12-21 @ 20:44:18
Postat av: åsa

nu vet jag vad du ska få i kulklapp!!!

Postat av: carbuncle

Jag skulle nog varit när att byta dagis om det varit mitt barn... det där låter hemskt, vilket jvla dagis!

2006-12-22 @ 17:23:08
URL: http://carbuncle.blogg.se
Postat av: åsa

är du hemma nu? kan jag ringa nån dag? puss!

2006-12-28 @ 23:04:50
URL: http://asakarin.blogg.se
Postat av: Sofia

Nu är jag hemma! Det är bara att ringa..

2006-12-28 @ 23:18:29
URL: http://sofiaivarsson.blogg.se
Postat av: Marlene

Gott Nytt år! Å hälsa familjen

2006-12-31 @ 19:30:48
Postat av: Anonym

appråpå bra barnböcker så torde han vara redo för "malins mamma gifter sig med lisa" om ni inte redan har den. inte för att homogaj är svårt för daj! (eh..)

http://www.barnboken.nu/cgi/kort/9187805596.shtml

2007-01-01 @ 02:33:13
URL: http://punaniii.blogspot.com
Postat av: Peter Andersson

Vilket bra inlägg! Men jag förstår hur svårt det är, eller , det gör jag inte, men kan tänka mig in i hur det kan vara. Mina barn kommer få en neutral, så gott det nu går, uppfostran. Angående judiska församlingar finns det en i Göteborg. Så, det är nog bara kontakta rabbinen där så visar han säkert er runt. Nu är det dock lite svårt att bli jude och accepterad sådan om man inte är född till jude, alltså har en judisk mor. Neutrala högtider i Sverige, det är nog bara att fira, plocka bort det religiösa. Eller så kan man fira de sekulariserade dagarna, ex. värnlösa barns dag, FN-dagen, etc.

2007-01-11 @ 07:46:38
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Hanna

Soffan..om du kommer till stockholm ska vi besöka buddisttempel, och tänk på att jag nästan är religionsfröken, så jag kan ta på mig en del av ivars religiösa uppfostran, hehe.
saknar dig. puss.

2007-01-14 @ 22:08:23
Postat av: Peter Andersson

Det finns ett Tamililamskt tempel i Stockholm också, de dyrkar Ganesh, elefantguden inom hinduismen. Det är trevligt där, dock lite högljytt i början men till slut, då är det härligt och roligt. Maten är jättegod som bjuds. =) Sen får man en liten kaka som består av riskakadeg som det sägs att Guden Ganesh åt så mycket av att han sprack. Ganesh är förövrigt också barnens och kunskapens Gud och älskas av barnen. Han rider på en liten råtta också :)

2007-01-15 @ 14:38:26
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: wagner

Hurru! nu har jag läst klart det här inlägget! :) Jag vill veta mer om vad du tänker och tycker! Blogga på! Blogga på! Det är den enda väg att gå! :)

2007-01-22 @ 12:13:22
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Sofia

Har du redan läst klart Erik? Ja, då är det väl dax för nästa inlägg kanske.. Jag har en bloggsvacka just nu...

2007-01-23 @ 10:29:41
URL: http://sofiaivarsson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hanna, du ska absolut få ta del av Ivars religionsundervisning! :) Du kan väl va hans idrottsfröken också? Idrott är ju långt ifrån min grej...

2007-01-23 @ 10:33:16
URL: http://sofiaivarsson.blogg.se/
Postat av: Liza

Blogga mer!

2007-01-23 @ 10:37:35
URL: http://lizaviktorsson.blogspot.com
Postat av: Sofia

Liza, du får nöja dig med bilddagboken! Den uppdaterar jag ju rätt ofta, till och med.

2007-01-23 @ 16:13:56
URL: http://sofiaivarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback