Hela världen i mitt klassrum!

Jag är ju såld på vuxenutbildning. Och idag har jag träffat en lärare som berättade att det var det hon var mest stolt över i vårt svenska utbildningssystem. Att vi tror på människors förmåga, att alla förtjänar flera chanser i livet. Det skulle jag kunna skriva mycket om, men grejen idag var ett väldigt spännande och givande studiebesök i en svenska som andraspråksklass. En grupp med vuxna invandrare i olika åldrar, från många olika länder och med många olika erfarenheter i ryggsäcken. Vissa är akademiker, andra har aldrig gått i skolan innan de kom till Sverige! Jag och mina gruppkamrater blev placerade i varsin diskussionsgrupp för att "representera" Sverige.. Dagens diskussionsämne var giftemål eller sambo. En tjej gick ut hårt från början och babblade på om hur hemskt det är med kvinnor som får barn innan de gifter sig och att giftemål är det rätta osv. Sen vände hon sig till mig och frågade hur jag levde. Hm.. Jag kunde ju inte ljuga. Så jag sa att jag hade barn, men inte var gift. Tystnad. Sen pinsamt fnitter när hon förstod att hon just snackat en massa skit om tjejer som mig. Jag var lite orolig för att det skulle skära sig, men trots våra väldigt olika åsikter kunde vi prata öppet och det var väldigt bra stämning hela tiden. Vi hade riktigt riktigt roligt! Jag försökte förstå varför man vill gifta sig och de försökte förstå hur man inte kan vilja gifta sig. En tjej blev riktigt upprörd och berättade att om (när) min pojkvän hittar en ny kvinna så får ju hon bilen och lägenheten och allt om jag inte är gift och har rätt till hälften! :) För henne handlade giftemål bara om ekonomisk trygghet och hon hängde inte alls med i diskussionen om man kan leva och älska samma person livet ut. En man sa att kvinnor som jag blir dödade i hans land. Inte alls hotfullt utan mer för att konstatera hur olika kulturer vi kommer ifrån. Lite chockade var nog en del av de över hur jag lever, och då undvek jag att berätta att jag har barn med en man som jag separerat från och nu är ihop med en annan som jag inte ens bor ihop med... Herre gud, jag kommer brinna i helvetet. :)

Jag har inte riktigt vant mig vid att vara så svensk som jag är i ett klassrum med andraspråksundervisning. Jag måste stå upp för allting som är svenskt och gärna berätta hur man gör och säger och är i Sverige. Det är ju inte särskilt ofta jag måste argumentera för mitt sätt att leva... Det är väldigt spännande att analysera sin egen kultur och genom elevernas ögon se på det utifrån.

Jag som nästan hade bestämt mig för att jag ska inrikta mig på de lägre åldrarna.. Alltså, vuxenutbildningen är ju bara så fantastisk! Jag måste bli klar med den här utbildningen snart, jag vill jobba nu!

Kommentarer
Postat av: edina

Hej Sofia!!

Edina heter jag o bor i Helsingborg.

Bodde i Ludvika för 12år sedan o jag tror att du o jag har gått i samma klass.
Hoppas du hör av dig.
Kramar/Edina

2008-03-12 @ 23:14:12
Postat av: Helene

Vi får brinna ihop iaf :-)

Postat av: Jack

Thanks

2009-12-19 @ 12:57:52
URL: http://www.dincercam.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback