Ivar vet bäst!

För typ en vecka sen gick Ivar in i en ny period. Över en natt! ViktigPetterPerioden kallar vi den. Ivar vet bäst och han berättar hur allt ska vara.
Några exempel...

Åsa lånade en sjal från mig för länge sen som jag fått tillbaka nu och använder. Men Ivar har sett den på Åsa och tror att det är hennes. Så varje gång jag har den på mig låter det så här:
Ivar: Du får inte ha den! Den är Åsas!
Sofia: Åsa lånade den av mig, men den är min.
Ivar: Den är Åsas! Du får bara låna den!

Vi har gått igenom den där diskusionen typ tio gånger nu.. Nu påminner Ivar mig bara om att jag bara lånat sjalen och att jag måste lämna tillbaka den sen...

När man är sjuk tycker jag man får sova i mammas och pappas säng och äta glass till lunch och sånt som man inte får göra annars. Men då säger Ivar till mig att det är fel. Han ville inte sova hos mig när han var dålig på natten för alla ska ju sova i sin egen säng. Det har ju jag och Robin lärt honom för att vi inte får någon sömn när vi delar säng alla tre.. Och när jag åt mat i soffan för att kunna ha Ivar i knät samtidigt blev han sur och talade om för mig att man minsann inte får äta mat i soffan.
Nu får vi höra hur inkonsekventa vi är! Han håller på dem regler som vi satt upp för honom.. Och det är klart att det ser galet ut när jag bryter mot regler jag själv skapat. :) Det finns inga undantag enligt Ivar.
Samma sak var det när jag gick in med skor en morgon för jag glömt min mobil i sovrummet. Ivar började gorma att man inte får gå in med skor såklart.. Och jag försökte förklara att vi hade så bråttom till dagmamman att jag inte hann knyta upp och sen knyta skorna igen och jag behövde ju min mobil. Men en regel är en regel! Punkt slut..

Ibland kommer det spontant utan att någon brytit mot någon regel.. Typ "Man äter bara frukten, inte skalet!" eller "Bara lite till, sen räcker det" när jag häller upp juice.

Och varje gång jag blir uppläxad av Ivar avslutar han med "så är det!" :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback