Mera förkylning...

Ivar sitter och sover i mitt knä. Han snarkar. Är förkyld igen. Jag är inte frisk från förra veckans förkylning än.. 
Dagmamman ringde igår eftermiddag för att Ivar mådde så dåligt. Jag hörde hur han grät hysteriskt i bakgrunden. Han brukar nästan bara gråta om han är väldigt arg eller trött.. Första gången hon måste ringa efter mig. Jag gick dit på rekordtid!
Som tur var hann jag precis klart med nationella provet i svenska innan Ivar blev sjuk! Jag tror att det gick bra, men jag vet egentligen inte. Jag skrev en debattartikel om det moderna barnet. Om barn och stress och hur vi lever idag typ. Det var jättetråkiga ämnen annars så det var ju tur att det fanns ett som passade mig så bra.
Nu hoppas jag att jag hinner förbereda det muntliga provet tills imorgon fast Ivar är sjuk. Vet inte ens vad jag ska prata om än..
Jag kommer inte ihåg när vi var friska alla tre senast.. Jag hinner inte bli klart med allt i skolan nu. Det är ju inget att göra åt men jag blir ju stressad ändå. Nu vet jag vad jag kommer göra på jullovet i alla fall.
Mina föräldrar är lite upprörda över att jag inte kommer hem till jul, men då kan jag ju säga att jag måste plugga. Jag tänkte åka hem i januari när terminen är slut så att jag inte behöver tänka på skolan när jag är där. Det här blir tredje året vi firar jul i Blekinge hos Robins mamma. Min mamma och pappa tycker det är dax att vi åker till dem nu. Men jag vill nog inte det. Julen är ju jobbig ändå som det är. Jag tycker det är lite tråkigt att fira jul hos Robins mamma för de firar knappt och jag känner mig inte riktigt hemma där. Men det är ändå säkrast. Och julafton är den dagen på året som hela Robins familj är hemma så det känns viktigare att åka dit.
Jag drömde förresten inatt att jag handlade julpynt! Jag har aldrig gillat julen. Jag antar att det är förståeligt med en alkoholist till mamma och en pappa som samlar på tomtar och är fanatisk när det gäller julen!? :) Men sen jag fick Ivar har jag börjat tycka det känns viktigt med traditioner. Gud, va konstigt det känns att skriva det... Det låter så vuxet. Haha.. Men nu vill jag att vi ska hitta egna traditioner som känns positiva. Julen känns mycket mer positiv nu också, men jag kan inte förstå varför jag skulle köpa en gran eller så. Och vi är ju inte kristna direkt så vi skippar hela den religiösa biten med julen. Vad blir det kvar då? Paket? Hemma hos Robins mamma har de två traditioner när det gäller julen: att alla kommer hem och att de spelar spel. Det tycker jag är bra. De ger varann paket också men det är mer frivilligt.. Förut åt de lasange på julafton för att barnen bestämt det för att det är gott. Så nu letar jag efter något sånt som vi kan ha som familjetradition.

Kommentarer
Postat av: åsa

men du, nästa jul, då åker vi väl på den rörelsegemensamma julkursen, va?

Postat av: Sofia

Ja, det är klart vi ska! Det måste ju bara vara det bästa sättet att fira jul på.
Fast jag kommer inte ha råd, men det kan vi ju tänka på då...

2006-11-17 @ 14:12:50
URL: http://sofiaivarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback