Äntligen fredag.

Äntligen fredag. Jag har längtat.

Jag och Ivar är ju lediga på fredagar. Det brukar vara den bästa dagen på veckan. Den enda dagen jag är riktigt ledig. Sen på lördag och söndag är det så mycket som ska göras: diska, tvätta, städa, laga massa mat, umgås med Robin, koppla av, duscha, träffa folk, shoppa grejer och mat, kolla på film, plugga inför veckans prov /arbeten...

Men fredagar är bara Ivar och Sofia-tid. Då brukar vi sitta i soffan hela morgonen och läsa böcker och titta på Oprah. Sen äta mackor och frukt vid 10. Efter det brukar vi gå ut och titta i de få affärer som finns i Mölnlycke och avsluta rundan med handling på komsum. Så köper vi något gott att äta bara för att det är fredag. Jag brukar välja mellan chips och godis. Ivar väljer ofta ananas, päron eller leverpastej. På eftermiddagen leker vi och tar tid på oss att laga mat tills Robin kommer hem. När Ivar somnat kollar jag och Robin på film och äter chips/godis tills nån av oss somnar. En helt stressfri dag.

Men idag har jag varit arg flera gånger. Och dagen är långt ifrån slut än. Jag försöker verkligen koppla bort allt annat och inte stressa upp mig men det går inte. Jag är så uppstressad att jag inte kan stressa ner bara på en dags ledighet. Jag har varit skitarg för att Robin lagt använda kläder på Ivars hög med rena kläder så att de blandats. Och för att han bara ställt in grejer i garderoben utan att hitta deras plats. Sen var det en tredje grej som jag glömt nu som fick mig att börja gråta för det kändes som om det spelar ingen roll om jag städar här hemma för det är nån som bara förstör det ändå... Så jag städade garderoben fast det bästa nog hade varit att låta Robin fixa röran han själv skapat. Fan.. Jag får stöka till det igen.

Jag har sovit så lite på sista tiden. Jag har varit så duktig hela terminen och inte blivit så här stressad men nu går det inte att få stopp på det. Det är bara för mycket. Jag orkar knappt upp på morgonen. Jag kämpande på hela måndagen och tisdagen och kom i tid till dagmamman, var på mina lektioner, gjorde till och med ett prov jag missat.. Sen i onsdags fanns det ingen energi kvar. Jag låg på soffan hela dan och kollade på dåliga serier. Gjorde en kraftansträngning och gick till konsum och lköpte kakor. La mig på soffan igen och åt och sov. Sen hade jag hemskt dåligt samvete för att jag lämnat Ivar hos dagmamman för att slappa. Men det fanns inget annat att göra..

Började känna mig deprimerad av alla såpor och kakor. Jag tänkte skolka från svenskan igår. Men jag gick dit till slut i alla fall. Det brukar ju ge energi att träffa min svenska lärare. Och det gjorde det också. Jag satte på mig klänning och fixade till håret så att det inte såg så där stressplatt ut och då kändes det lite bättre. Vi hade ett litteraturseminarie som hela skolan var inbjuden till. Jag berättade om Martina Haag och hennes böcker. Precis som jag hoppades var det inte så många som kom, det var kanske 20 personer där inklusive svenskagruppen. Det kändes så bra att jag gjorde den där redovisningen fast jag varken orkade eller ville. Då kändes det som om jag verkligen förtjänade att vara ledig. Jag var helt speedad när jag kom hem efter redovisningen och skuttade runt med Ivar och fixade en massa grejer. Kunde knappt somna sen på natten. Började läsa om "Hemma hos Martina". Den är så himla rolig. Min svenska lärare skull läsa den nu efter att jag tipsat. :)

Det kändes lite sorgligt på svenskan igår. Sista lektionen innan jul. Vi sa hejdå till gubben som har två glasögon på sig när han läser och som varit utbränd och nu läst svenska bara för att göra något helt annat och koppla av. Och till killen som verkade så cool i början av terminen att jag knappt vågade prata med honom men som verkligen överraskade på lektionerna och visade sig vara intelligent och mjuk och med stor insikt och djup. Och vi sa hejdå till tjejen från Thailand som är supergullig och har en dotter som är 4 år och heter Sofia. Och om ett halvår är det jag som säger hejdå till dem andra och går vidare. Men jag vill alltid läsa svenska på tordagkvällarna med Christina. Och jag ville krama henne igår när vi sa god jul och sånt men jag gjorde inte det.

Jag har fått tillbaka 6 arbeten och prov den här veckan. Alla MVG. Tur att jag fick dem just när det kändes som om jag inte orkar göra ett arbete till någonsin! Varje MVG ger lite ny energi till nästa grej som ska lämnas in. Men MVGna bleknar ganska snabbt nu. För ett år sen var det min drog. Det som fick mig att känna mig duktig och värdefull. Jag börjar tvivla på att det är värt det. Jag vill inte längre låta sånna yttre grejer bestämma mitt värde. Jag vill inte vara så stressad att jag bara skriker åt Ivar och gråter över grejer som ligger på fel plats i garderoben. Jag är bara lite nere idag av all stress. Det här kommer gå över så fort jag får koppla av. Nu ska jag ladda upp inför en intensiv eftermiddag med Ivar.

Kommentarer
Postat av: Andrea

Puss.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback