Dialekt.

Alltså. Det fulaste man kan säga på mölnlyckedialekt är "Vart ska du hän?" Tänk er en mamma som säger det till sin ettåring som rultar iväg och hon säger det på sitt gulligaste bebisspråk! Det kanske är göteborska? Jaja. Mölnlyckedialekten är en dialekt för sig iaf. Inte alltid jag förstår mig på den. Men jag försöker eftersom Ivar ju pratar den. Vi pratade om det här med hink och spann igår. Han säger båda. Hos dagmman säger han spann och hemma hink. Varje gång jag hör någon säga spann om en illgul plasthink som barnen leker med i sandlådan låter det så fel En spann är ju en annan typ av hink och det låter så himla gammeldags också. Ett annat sånt där konstigt ord är ju kärra! De säger kärra om barnvagnar. Är inte det konstigt? En kärra är ju något helt annat. Men när jag försökte förklara det för Ivar igår blev han jättesur på mig. Han tycker ju att det heter det.

Kommentarer
Postat av: wagner

Spann säger jag. Tillika kärra. Men hän säger jag aldrig. är det verkligen västgötska?

2007-04-04 @ 20:56:29
Postat av: Sofia

Säger du kärra om barnvagnar Erik?
Jag har bara hört folk säga hän i Mölnlycke.. Kan inte så mycket om västgötska... Jag kanske ska kolla upp det där med hän.

2007-04-06 @ 16:53:06
Postat av: åsa

nejnejnej! alltså, sofia, du har helt rätt! spann är ju en sån här plåthink som står och rostar vid en skruttig sommarstuga. kärra är en sån där härlig skrotig bil. punkt! usch. jag kom på mig själv med att säga "gött". alltså, slå mig om jag säger det när vi hänger nån gång. jag måste lära mig att det är felfelfel! puss!

Postat av: Sofia

Åh, du har ju precis fattat grejen Åsa! Vi måste lära Ivar det också.. Han kan ju inget dalmål ungen!
Du får säga gött, men jag skulle nog tycka det låter fel... :)

2007-04-20 @ 13:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback