Dagarna de går och går efter varandra...

Ivar upptäckte typ i söndags att det här med veckodagarna är ju spännande. Nu lyssnar vi på och sjunger veckovisan varje dag! Frågorna bara bubblar.. Vad är det för dag idag? Vilken dag kommer sen? Vad var det för dag igår? Vad kommer efter söndag?? Förut fanns nuet, det som var innan och det som kommer. Nu vill han lära sig hur den här uppdelningen av tiden funkar. Och det är ju precis det här jag läser om just nu. Hur barn lär sig. Det är fantastiskt fint att jag har någon som ger mig levande exempel på det jag läser! Jag testar det jag läser på Ivar också. Väldigt praktiskt. Ikväll ska jag nog kolla hur variationsteorin funkar när det gäller veckodagarna.. :)

Skratt under föreläsningarna..

Den här veckan har varit lite tung, men det är fortfarande väldigt roligt att plugga.
Roligaste under föreläsningarna hittills:

1. Höra intervjun med 7-åringen som läser med hela kroppen! Hur han liksom formar ett o med knäna och hur magen berättar hur b ska uttalas och ibland ramlar ordet ner i fötterna och då måste man tvinga upp de till huvet på nåt vis innan man kan läsa det... (Budskap: Det är inte så konstigt att vissa barn inte kan sitta still och vara tysta när de ska läsa! Man måste se det från den lärandes perspektiv.)
2. Läsa brevet en högstadietjej skrev till tanten som har hand om lärarstudenter på praktik som tips till de blivande lärarna. Det handlade om allt från att man inte kan ha både handväska och ryggsäck till att man måste våga ha tajta byxor eller också köra den mer slappa stilen, någor mellanting funkar inte. Lärarstudenter klär sig väldigt omodernt enligt tjejen. (Budskap: Vi kommer att bli granskade av eleverna!)
3. Titta på magister Flykts mattelektion när barnens fantasi gör det svårt för honom att få dem att räkna. Han planerar så bra och ändå blir det så rörigt. Till slut undrar han om han är en dålig lärare.. (Budskap: Det är inte så lätt det här med att planera och man måste planera om många gånger under dagen och anpassa undervisningen efterhand.)

Sånt jag hör ofta i skolan:


1. Det här är världen bästa/roligaste/viktigaste jobb!
2. Få ihop teori och praktik
3. Jan Björklund
4. Lärande
5. Vilka bra/duktiga/fantastiska lärare ni kommer bli

Knytte

Mycket av min vakna tid går åt till att tänka på inlärning och lärande processer och sånt just nu (inte så konstigt kanske) och jag försöker analysera hur Ivar lär sig. Idag har han börjat på knytte (det som man kan gå på innan mulle). Ja, han är så stor nu.. Jag var såklart nyfiken och ville ta reda på om han lärt sig något om naturen idag...

Sofia: Hur var det i skogen idag?
Ivar: Bra..
Sofia: Vad gjorde ni då?
Ivar: Jag åt upp alla mackorna!! Och sen var det inga mackor kvar.
Sofia: Jaha. Gjorde ni något annat?
Ivar: Lekte!

3 dagar

Väckarklockan var ställd på 5.30 imorse. Kl 6 fick jag upp Ivar. Han ville inte ha nån frukost och låg på golvet och grät medans jag klädde på honom. Framme hos dagmamma 7.15. Ivar bara skrattade, ett sånt där skratt som när som helst kan slå över i gråt.
15.58 hämtade jag. Då hade han nästan somnat vid matbordet.. Ivar sov i vagnen hela vägen hem. Somnade igen hemma, på min mapp från lärarnas riksförbund. Strax efter 19 somnade jag i soffan när vi skulle läsa saga.
Den som sa att det skulle vara lättare att plugga på högskolenivå än på komvux har än så länge fel. Långa dagar, tidiga mornar, mycket att läsa, dramaövningar, praktik, luddiga uppgifter....
Dagmamma till mig imorse: Du måste verkligen vara motiverad!
Ja, det är jag verkligen. Det känns så rätt och så roligt! Jag supertrött och rätt förvirrad, men så pepp.

Nu är det på riktigt.

Ivar i stressen i hallen imorse: Ska du bli lärare idag mamma?

Åh vad roligt det är att ha börjat skolan. Fast det kändes sådär att gå på föräldramöte istället för nollningen..