Mina magsjuketips!

Läs inte det här om du är känslig för kräks och sånt...


Ivar har magsjuka. Det bröt ut igår kväll. För typ ett år sen hade Ivar magsjuka i 6 dagar. Det var hemskt. Men nu vet jag precis vad jag ska göra och kan alla knepen. Det slog mig igår när jag och Robin turades om att hålla Ivar och hinken eller duscha gossedjur och bädda nya lakan hur bra vi är på det här. :) Det går som på löpande band. Jag är inte ens särskilt orolig längre när han blir sjuk utan jag känner mig rätt säker på vad jag ska göra och när det inte är någon fara. Trots det är det ju skitjobbigt att ta hand om ett magsjukt barn. Jag hann inte somna om inatt mellan kräkningarna. Och det gäller att hela tiden hålla koll på hur Ivar verkar må. Ibland gnyr han bara lite innan han ska kräkas igen. Och då ska man snabbt vara där med en hink och se till så att han sitter upp och att inte favoritkudden ligger ivägen osv. Så ska han duschas och typ vartenda täcke, kudde, filt, lakan och gossedjur ska oftast också duschas. Och så det viktigaste: se till så att han får i sig vätska! Inte det lättaste.. Det står till och med i boken "Hjälp, mitt barn är sjuk!" (som jag plöjde härom veckan när vi trodde Ivar hade Scharlakansfeber, men det var bara ett virus som man fick prickar av som tur va) att man ska vara två när barnet har magsjuka. Minst två...
Det är skönt att han är så stor och duktig som han är nu. Jag kan förklara för honom att det är viktigt att dricka när man kräkts upp det man druckit innan. Och att kroppen behöver vatten. Vid nästa magsjuka önskar jag att han har lärt sig att säga till innan han ska kräkas och att han sätter sig upp i sängen.
Igår på eftermiddagen lekte han att han åkte båt och att alla djuren blev illamående. Sen lekte han att han åkte buss och då mådde djuren också väldigt illa och de var tvungna att stanna för hästen skulle kräkas. Ivar försökte nog berätta något för mig och Robin. Det är ju inte så lätt att sätta ord på illamående och den där känslan i kroppen att allt inte är bra...
Den där gången Ivar kräktes i 6 dagar var jag dessutom bortrest med honom (mitt livs värsta tågresa, helt klart) i Ludvika och då fick jag expertråd från min läkarfaster som också var hemma och hälsade på. Hon ringde runt till sina sjuksköterskekompisar som också var mammor så sen dess kan jag allt om barn och magsjuka typ! Så här kommer mina tips:
Gröna vindruvor är jättebra när man har magsjuka. Biståndsarbetare i Afrika äter det när de får diarré och sånt (enligt min faster) och de innehåller något som är bra för magen. Det är vätska också!
Barn blir ju lättare uttorkade än vuxna (speciellt bebisar) så man måste hålla koll på hur mycket barnet kissar. Vätskeersättning ska man ge lite då och då, mata med sked är bra. Jag brukar blanda vätskeersättning i det mesta, typ i saft och sånt som är lite godare. För mycket socker är inte så bra när man har diarré, men om barnet inte dricker måste man ju ta till sina knep. Jag brukar blanda druvsocker i saften också, för att kroppen ska få lite mer energi och så.
Blåbär blir man hård i magen av så sempers blåbärspuré är det bästa vid diarré! Vi har alltid blåbärspuré hemma. Man kan låta ungen proppa i sig blåbärspuré! I med lite vätskeersättning i purén också!
Om man har en liten trotsunge hemma som inte vill dricka barn för att man som förälder inte vill annat kan man ge barnet chips. Typ lättsaltade. För när man äter salt blir man törstig!
Man ska undvika alla mjölkprodukter vid magsjuka och några dagar efter att barnet blivit friskt. För vissa barn blir känsliga för mjölk just när de är magsjuka så något med mjölk i kan alltså göra att barnet kräks även fast själva magsjukan är över. Det gäller alltså att hålla upp även med vällingen i en vecka eftersom den innehåller mjölk! Fullkorn kan magen också vara känslig för.
Undvik nappflaskor för när man suger i sig vätskan kan man bli illamående och kräkas utav det.
Det finns något gammalt recept på morotssoppa som man gett sina barn i alla tider när de är magsjuka. Ivar hatade den, men det kanske funkar för andra barn.. Morotssoppan är stoppande och så får man i sig näring och vätska.

Jag tycker hela tiden att jag mår lite illa och att jag nog också blivit sjuk. Men det är nog mest inbillning. Något bra är att jag slutat småäta. :) Jag vill ju inte äta godis och sånt när jag tror att jag snart ska bli magsjuk liksom... Jag är faktiskt inte så sugen på någonting att äta just nu. Nu ska jag gå och lägga mig innan Ivar vaknar.

Kommentarer
Postat av: åsa

haha, jag blev också lite illamående nu! jag minns när jag sov i våningssängen och var magsjuk och fick spy i en bigpacklåda. :)
det känns skönt att vet att jag kommer kunna fråga dig om allt när jag själv ska skaffa knoddar om några år.. vilken tillgång!
nu måste jag plocka ihop mig och gå ut med stefan, han hotar med att han ska spela guns 'n roses paradise city hela dagen annars.. :s

Postat av: Helene

Tack för bra tips!!

2007-02-19 @ 11:32:47
URL: http://helenes.blogg.se
Postat av: Towe

Ja, jag vill gärna komma o pyssla. Jag fick en del av jassies samling i förseand/för tidig födelsedagspresent så nu har jag ett startkit!

2007-02-19 @ 12:15:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback