min lite bättre dag

Vi har sånna diskussioner här hemma! Det är fantastiskt roligt! Vi kan prata och resonera med Ivar. Det här har jag sett fram emot. Det var en av grejerna jag såg fram emot redan innan jag fick barn. Att få förklara och berätta om saker, att diskutera hur och varför.
Ivar fick Bajsboken i present av farbror Christoffer och hans Susanna. En perfekt present just nu. Ivar upptäckte för några veckor sen att det finns ett hål där bajset kommer ut. Så nu pratar vi om vart bajset tar vägen när man spolar toaletten och sånt. :) Så roligt. Och varje gång vi ser en katt eller hund ute måste Ivar gå riktigt nära och kolla in om de också har ett bajshål. Om det finns en djurägare i närheten berättar han stolt att det är minsann där bajset kommer ut. Härom dan stod han alldeles tyst och kollade in bajset i en blöja en lång stund.
Jag köpte massa barnböcker på bokmässan förra veckan. Det är så roligt att köpa böcker till Ivar. Det är så mycket jag vill att han ska läsa som är roligt och spännande och sånt man behöver lära sig. Jag hittade så mycket böcker att jag glömde köpa den bok jag hade tänkt att Ivar bara måste ha. "Vem bestämmer" av Stina Wirsén! Jag lånade den på biblan igår, men jag måste nog köpa den snart.. Den är underbar! Stina Wirsén är helt underbar! Alla barn borde få läsa hennes böcker. Och "Vem bestämmer" handlar om mig och Ivar just nu. En stor och en liten nalle, båda tycker att de bestämmer. Den stora säger att boken är slut och att det är läggdags, den lilla säger att det är fel och att boken bara börjar om. Ivar är ju helt övertygad om att han har rätt och ibland är det helt omöjligt att få honom att ändra sig. Han tycker säkert samma sak om mig. Jag säger att man inte får slåss. Ivar säger att han vill slåss. Jag lägger upp alla mina argument för att man inte ska slåss. "Men JAG VILL slåss" säger Ivar. Att slåss är inget att diskutera egentligen, det är ju bara så att man inte slåss. Men tänk att Ivar redan övar sig på att argumentera för sin sak och få sin vilja igenom.
Ja, för alla som känner ett dagisbarn borde Stina Wirséns böcker vara årets julklapp!
En av mina faviritböcker när jag var liten var "Mamman och den vilda bebin". Jag köpte den till Ivar. Så nu vill han sova i klockan och hänga i lampan och sånt.. Först tyckte han den var lite läskig. Ungen kommer ju bort flera gånger och mamman gråter! Det står egentligen bara om sånt som barn inte ska göra, fast vilda bebin gör det ändå och överlever varje gång. Undrar om det verkligen är bra att läsa sånna böcker? Kanske var det därför jag tyckte den var så bra förut... Det är kanske befriande att se en unge bryta mot alla regler. Jag hoppas bara Ivar förstår att man inte ska slicka en varg om man träffar en sån i skogen eller att man inte ska starta en stor brasa precis bredvid huset osv... :)
Ibland undrar jag extra mycket vad som försiggår i Ivars huvud. Som när han saltade och pepprade alla blommorna i köket igår....


Jag tror jag håller på att bli förkyld. Jag är nog bara trött... Men det skulle vara så skönt. En ursäkt att ligga på soffan och glo på dålig tv och koppla av. Men då skulle jag bli stressad för att jag kommer efter i skolan och så. Nä, jag har inte tid att bli sjuk. Jag längtar tills jag får sommarlov!

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Stina Wirsén är en favorit för mig och Viggo, 4 år, också. Otroligt bra böcker och sjukt snygga illustrationer. Och Bajsboken håller Viggo på att skratta ihjäl sig åt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback