tomtar och fisar

Vad tokigt det blir ibland när ord låter lika. Ivar har en bok där det är en pojke som ska gå ut på tomten (gräsmattan) och leka. Varje gång vi läser den frågar Ivar var tomten är. Han tänker ju på en tomte med skägg och röd luva. Och när jag säger att det inte är en sån tomte utan en tomt så vill han inte lyssna på det. Han vet ju hur en tomte ser ut!

Ivar fick en ny fleecejacka härom veckan att ha under overallen nu när det snart blir kallt. Han älskar den och vill ha den på sig varje dag. (Så nu har vi köpt en till fleece så att vi kan tvätta den första ibland..) Han har haft den på sig hela tiden nu när han varit sjuk, dag och natt. Men när den var ny blev det lite tokigt. På morgonen när vi hade bråttom som vanligt och vi skulle ta på oss ytterkläderna sa Ivar: Jag ska ha fisen på mig!
Trött och stressad mamma sa: Va? Ska du ha en fis på dig?
(Fleece utan l blir ju fisen...) Jag trodde Ivar skojade med mig, och han trodde jag skojade och började skratta åt mitt fisskämt! Så nu har det blivit ett internskämt som vi drar varje morgon fleecen ska på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback